15 maja 2016

Kaszebsko Koruna

Ciąg dalszy wrażeń z wycieczki na Kaszuby w czasie "długiego majowego weekendu 2016".

Drugiego dnia pobytu na Kaszubach my Popowiczanki razem z innymi uczestnikami wycieczki wybrałyśmy się na trasę zwaną "drogą kaszubską" (kliknijcie tutaj: Droga Kaszubska - wikipedia). Miałam wrażenie, że jestem na pętli bieszczadzkiej i na Mazurach jednocześnie.

Z drogi kaszubskiej skręciliśmy do Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, kliknijcie tutaj: CEPR. Byłam zaskoczona, że centrum jest prywatne. Powstało z inicjatywy Daniela Czapiewskiego, przedsiębiorcy, społecznika, animatora kultury kaszubskiej, kliknijcie tutaj: Daniel Czapiewski - wikipedia. Bardzo ciekawa postać.

Centrum ma uczyć i bawić. Jest pomyślne jako miejsce do wspólnego spędzania czasu przez całe rodziny - dla każdego coś interesującego i przyjemnego. Są w nim różne dziwne rzeczy. Pomysłowości twórcom centrum nie brakuje. Na przykład, jest w nim najdłuższa deska świata (46,53 m) i największy fortepian na świecie (szeroki 2,52 m, długi 6 m, waga 1,8 tony). Historia wycinania deski jest bardzo ciekawa, kliknijcie tutaj: Najdłuższe deski świata. Oto rekordowa deska i niezwykły fortepian:


Koncepcja Centrum Edukacji i Promocji Regionu nie jest jednorodna. Oprócz rozrywki i promocji regionu, ważnym jego celem jest pokazanie losów Polaków zesłanych na Syberię oraz Kaszubów, którzy wyemigrowali do Kanady. Można obejrzeć m.in. dom Sybiraka z łagrem, przywieziony spod Irkucka, oraz dom kaszubskiego trapera z Kanady. Oto dwie tablice pamiątkowe (kliknijcie, żeby je powiększyć):


Do rozrywki trzeba zaliczyć dom "do góry nogami". Przyznam się, że do domku "do góry nogami" nie weszłam - bałam się utraty orientacji. Chętnych było wielu - kolejka była bardzo długa. Oto relacja z "internetu" z wizyty w tym domu (kliknijcie tutaj): Dom do góry nogami oraz zdjęcia:


Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku ma własny browar, kliknijcie: Kaszebsko koruna. Jednak uczestnicy naszej wycieczki piwo kupili w Starym Browarze w Kościerzynie. Niestety nie wysiadłam z autobusu i piwa nie kupiłam. Dopiero po powrocie do Wrocławia sprawdziłam w internecie, że browar w Kościerzynie to coś więcej niż tylko browar, kliknijcie tutaj: Browar w Kościerzynie.

Ten wpis zdobią zdjęcia z CEPR (kliknijcie na zdjęcia, żeby je powiększyć). Zdjęcia Popowiczanek na kaszubskiej wycieczce są w galerii w Menu, kliknijcie tutaj: Galeria zdjęć oraz w innych wpisach o "Kaszubach".


Uwaga. W sierpniu na Kaszubach będzie rajd motocykli zabytkowych, kliknijcie tutaj: Rajd zabytkowych motocykli "Droga kaszubska". Czy lubicie ryk silników? Ja nie, ale zabytkowe motocykle chętnie obejrzałabym.

0 komentarze:

Prześlij komentarz