28 września 2017

Wroclavia - czy to cieszy?

Ciekawa jestem, czy ucieszy Was wiadomość, że 18 października 2017 we Wrocławiu będzie otwarcie kolejnej galerii handlowej, kliknijcie: Wroclavia. Zapewne wysiadający z pociągów pasażerowie ucieszą się bardzo, Wroclavia to centrum handlowe i dworzec autobusowy w jednym. Ale czy my "szarzy" mieszkańcy Wrocławia też ucieszymy się? Mnie, na przykład, bardziej ucieszyłby nowy bulwar nad Odrą i nowa ławeczka w cieniu obok fontanny niż kolejne centrum handlowe. No bo gdzie szukać schronienia w upalne lato? Czy w klimatyzowanej  galerii czy raczej nad Odrą?

Zapewne zauważyliście, że ja jestem zwolenniczką Odry, chociaż Odra kiedyś nas zalała, kliknijcie tutaj: Wakacyjne propozycje lub tutaj: Wyspa Daliowa. Poza tym preferuję małe sklepiki.

Jeśli jest wśród Was jakiś filolog od "filologii polskiej lub klasycznej", to koniecznie dajcie mi "namiary  na niego". Bardzo chciałabym się dowiedzieć, dlaczego w nazwie nowego centrum handlowego jest jedno"w" i jedno "v". Skąd się ta "Wroclavia" wzięła?

Oto lista sklepów w nowym centrum handlowym Wroclavia, kliknijcie: Lista sklepów oraz restauracji, kliknijcie: Restauracje i kawiarnie. Tutaj możecie przeczytać zaproszenie na otwarcie, kliknijcie: Otwarcie - zaproszenie. Zwróćcie uwagę na zdjęcie pani dyrektor.

Tak Wroclavia wyglądała 21 września 2017 (niestety czwartego boku tego kolosa nie sfotografowałam):



11 komentarzy:

  1. Popowiczanko! Jak dla mnie - to super!(nie wiem czy pamiętasz poprzedni, czy ten na pl.Konstytucji...). Taki dworzec autobusowy powinien stać od dawna!(oby jeszcze suchą nogą można przejść z PKP na PKS!... tak jak jest w Poznaniu...). Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czesławie, podziemne dworce autobusowe nie są moim marzeniem - wolę dworce "naziemne". Dworzec autobusowy pod Wroclavią ma być otwarty planowo 7 listopada 2017. Taki termin podawano w marcu. Będzie na nim 11 stanowisk dla autobusów odjeżdżających, 3 dla przyjeżdżających, kasy i poczekalnia.

      Popowiczanka

      Usuń
  2. Nazwa Wroclavia prawdopodobnie pochodzi od hasła promocyjnego Wrocławia, które brzmi: Wroclove. To oznacza miłość do Wrocławia (od angielskiego love, a początek wyrazu Wroc od Wrocławia). Dziękujemy za informację, pozdrawiamy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, zgadzam się z Wami. Hasło Wroclove rzeczywiście pojawia się przy różnych okazjach. Może wiecie, czy i gdzie we Wrocławiu pojawił się napis Wroclove/Wrocław, pod którym turyści mieli robić sobie zdjęcia? Pisałam o tym projekcie na blogu w kwietniu 2016.

      Kliknijcie:

      http://popowiczanie.blogspot.com/2016/04/wroclovewrocaw-konsultacje-obywatelskie_9.html

      Popowiczanka

      Usuń
  3. Wikipedia podaje następującą etymologię nazwy naszego miasta:

    Pierwsze wzmianki o naszym pięknym mieście pochodzą z kroniki Thietmara jako Wrotizlaensem i Wortizlava, oraz późniejszej z 1133 jako Vuartizlau.

    Późniejsza forma łacińska Vrastislavia, w której pojawia się czeskie –ra-, jest zniekształcona – być może pod wpływem czeskim – w okresie nasilających się wpływów kulturowych południowego sąsiada. Przeciwną hipotezą jest pogląd, że nazwa miasta pochodzi przypuszczalnie od imienia zmarłego w 921 roku księcia czeskiego Vratislava I, który być może czasowo panował nad grodem i który według legend jest założycielem miasta. Według tej koncepcji w VI wieku słowiańskie plemię Ślężan osiedliło się nad Odrą. Koncepcja ta napotyka też na wątpliwości natury historycznej, ponieważ dotychczasowe datowanie pierwszego wrocławskiego grodu na lata 940–970 przypada na co najmniej dwadzieścia lat po śmierci Vratislava.

    Etymologiczne pochodzenie nazwy „Breslau” od nazwy „Wrocław” można udowodnić przez porównanie historycznych dokumentów duchownych i książęcych, w których można znaleźć dużo wariantów i odwołań do tej nazwy („ecclesiam Wratislaviensem”, „episcopus Wratizlauiensis”, „Wrotizlaensis”, „in foro Wratislaviensi”, „Wroczlaviensi provincia”, „Vrozlavia”, „Wortizlaua”, „Wrazslavie”, „Vratislavia”, „Wratizlavia”, „Wratislavia”, „Wratislawia”, „Vratizlav”itd.)

    W kronice łacińskiej Liber fundationis episcopatus Vratislaviensis spisanej w latach 1295–1305 miasto wymienione jest jako Wratislavia.

    Wydaje mi się, że nazwa nowej galerii przy Dworcu Głównym raczej odwołuje się do tych historycznych nazw Wrocławia ... chociaż to nawiązanie do członu Love też jest sympatyczne:)

    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu, dziękuję za ten bardzo ciekawy komentarz. Faktycznie "Vrozlavia" jest bliska nazwie "Wroclavia". Tylko dlaczego przez dwa "v"?

      Popowiczanka

      Usuń
  4. Bardzo ciekawa i bardzo edukacyjna dyskusja. Oby takich więcej i najwięcej. Z tejże, dowiedziałam się wiele ciekawostek, których uprzednio nie znałam, a które dla mnie są bardzo cenne. Dziękuję za ten spontaniczny wybuch dużej wiedzy. Pozdrawiam i do następnej tak dużej aktywności - Majka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majko! masz rację! Na naszym blogu jest sporo spontaniczności(!), a jeszcze gdy temat ciekawy... Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę przyznać, że nigdy nie byłam w tej galerii ale zapowiada się całkiem fajnie. Jak do tej pory najchętniej chodzę do centrum handlowego https://www.marywilska44.com/ gdyż mam tam wszystkie sklepy których tak naprawdę potrzebuję. Strasznie takie miejsca ułatwiają mi życie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja również nie miałem okazji być w tej galerii. Jednak jestem przekonany, że na wejściu na pewno znajdują się wycieraczki systemowe https://www.alumatex.pl/ gdyż w tego typu miejscach takie coś to już standard.

    OdpowiedzUsuń