03 czerwca 2016

Carmina Burana

Czy my "zwykli śmiertelnicy" możemy domyślić się, dlaczego dyrygent przerywa próbę chóru? On ma słuch idealny, a my?

Zawsze zastanawiałam się, na czym polega wielkość dyrygenta. On chyba musi słyszeć więcej niż my i to nie chodzi chyba tylko o zakres odbieranych dźwięków. On ma słuch absolutny. A co to znaczy?

Czy różnice w odbiorze tych samych dźwięków da się jakoś zauważyć i zmierzyć? Oczywiście, nie mam na myśli audiogramu. Coś na ten temat można znaleźć w internecie (kliknijcie tutaj: Słuch absolutny - wikipedia), ale czy można, na przykład, wierzyć, że Japończycy mają lepszy słuch (kliknijcie tutaj: Twoja muza - psychologia muzyki)?

Dlaczego o tym piszę. Otóż, za namową miłośniczki Berlińczyków, Londyńczyków i Wiedeńczyków wybrałam się do Narodowego Forum Muzyki na próbę chórów przed koncertem słynnego utworu "Carmina Burana" (kliknijcie tutaj: Carmina Burana - tekst, wikipedia i tutaj: Carmina Bura - muzyka, wikipedia). Ona ma chyba słuch absolutny.

To było 15 maja 2016, kliknijcie tutaj: Carl Orff, "Carmina Burana", próba otwarta. Pomysł zaproszenia na próbę "każdego z ulicy" był trafiony, bo pora była przedpołudniowa, a bilet za 5 złotych. Czekam, kiedy znowu będzie taka okazja.

Dyrygował Marek Pijarowski (kliknijcie tutaj: Profesor Marek Pijarowski, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina). Nie widziałam go przez wiele, wiele lat, ale rozpoznałam go bez trudu. Próbę przerywał kilkakrotnie i coś chórzystom tłumaczył, ale nie miałam zielonego pojęcia dlaczego.

Udział w tej próbie był dla mnie przeżyciem z wielu powodów. Sala była pełna. Interesujący był skład słuchaczy (od 2-3 miesięcznego niemowlaka do stulatka), ciekawe zachowanie chórzystów (jedna z chórzystek kaszlała - współczułam jej bardzo). Dyrygent rozmawiał z widownią, no i te niesamowite dźwięki w głównej sali naszego forum muzyki (od kotłów i bębnów świat się walił). Jestem zachwycona akustyką (kliknijcie tutaj: Narodowe Forum Muzyki - postscriptum).

Tutaj możecie posłuchać i obejrzeć fragment "Carmina Burana", dyryguje Andre Rieu, kliknijcie tutaj: Carmina Burana

1 komentarz:

  1. Podzielam Twoje zauroczenie Krysiu bo byłam na tym koncercie o godz.18-tej. Wystąpił tam też Kameralny Chór Piastuny z zaprzyjaźnionego Domu Kultury Piast z ul. Rękodzielniczej. Jedziemy z nimi na wycieczkę 10 czerwca/ tak jak w mailu/ są wolne miejsca.
    Do zobaczenia.

    OdpowiedzUsuń