14 września 2015

Plany - Blogu czy bloga?

Mam pewien pomysł, ale potrzebuję Waszej pomocy. Otóż, profesor Jolanta Ługowska, znana Wam ze styczniowej prelekcji o bajkach (zob. zdjęcia w Galerii), zgodziła się na rozmowę o słowie BLOG.  Dokładniej mówiąc, na rozmowę o tym, jak odmieniać to słowo. Efekty tej rozmowy ukażą się kiedyś na naszym blogu, ale termin rozmowy nie jest jeszcze ustalony.

W tym celu potrzebuję przykłady zdań z różnymi przypadkami słowa BLOG.  Proszę, pomóżcie mi i przyślijcie ciekawe przykłady takich zdań. Oto przykład dyskusji o słowie BLOG, który można znaleźć na internetowych stronach PWN.

Pytanie: Piszemy post na czym: na blogu czy na co: na blog. Słowo blog ma rodzaj męski nieżywotny, w dopełniaczu blogu, w bierniku blog. Potocznie słowo to funkcjonuje w rodzaju męskozwierzęcym i wówczas ma dopełniacz bloga, równy biernikowi. A zatem pisze się  i czyta blog, potocznie bloga. Post pisze się  na blogu, ale wysyła go na blog, a potocznie na bloga.

I bądź tu mądry! Co lepiej brzmi?

7 komentarzy:

  1. Od Anki, jednej z naszych koleżanek Popowiczanek, dostałam następującą informację. Podaję ją w wersji z Jej emaila.

    W "Wielkim słowniku ortograficznym" pod redakcją prof. Edwarda Polańskiego PWN 2012 r. [ma rekomendację Rady Języka Polskiego] podano następującą odmianę:

    liczba poj. liczba mnoga
    M. blog blogi
    D. bloga blogów
    C. blogowi blogom
    B. bloga blogi
    N. blogiem blogami
    Ms. blogu blogach

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, moja wiedza ortograficzna jest w zasadniczej części intuicyjna i przyznaję, że praktycznie raczej mnie nie zawodzi. Zdecydowanie przychylam się do opcji "plany bloga" to brzmi nie tylko dumnie ale jakoś tak sensownie i wg mnie - poprawnie, czyż nie? Jeśli winno być inaczej dajcie mam stosowną informacje z uzasadnieniem! Sama jestem b. ciekawa tej dyskusi. Miłego dnia Majka

    OdpowiedzUsuń
  3. Wg mnie masz Dziewczyno w pełni rację- ta opcja mi odpowiada.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. I... serdecznie witamy w naszym gronie. To jest dobry bo zdecydowany głos (!). Zwrot "dziewczyno" przez duże D - też mnie urzekł. Absolutnie. Pozdrawiam Majka

      Usuń
    2. A tak ogólnie to czas zbyt szybko umyka jak dla mnie. Można z tym coś zrobić? Proszę o radę lub skuteczną pomoc. Polecam się i dziękuje ms

      Usuń
    3. Majko, mnie też przydałaby się taka rada.

      Popowiczanka

      Usuń
  4. Zenonie, witam na blogu Popowiczan

    Popowiczanka

    OdpowiedzUsuń