19 sierpnia 2017

ELWRO i DIORA


To spotkanie z Mariuszem Szczygłem w ramach Miesiąca Spotkań autorskich podsunęło mi pomysł, żeby powspominać Elwro i Diorę. Z uwagą wsłuchiwałam się w opowieść Mariusza o kulisach powstania książki "Niedziela, która była w środę" (zobaczcie wpis na blogu, kliknijcie: Niedziela w środę) i o spotkaniu z pewną rodziną, która pracowała w Elwro. Bardzo wzruszająca historia, pokazująca, jakie wtedy ludzie mieli marzenia.

Szkoda, że Mariusz Szczygieł nie napisał dla porównania książki o marzeniach ludzi z przełomu lat 50-tych i 60-tych, bo Elwro powstało w roku 1959. W internecie można znaleźć różne materiały archiwalne o początkach Elwro. Ja wybrałam wspomnienia Romana Zubera, bo znam go osobiście, kliknijcie tutaj: Roman Zuber, Moje wspomnienia o Elwro.

Skoro wspominamy czasy Elwro, to nie możemy zapomnieć o Diorze z Dzierżoniowa. Fabryka rozpoczęła działalność w 1945 roku, jako Państwowa Fabryka Odbiorników Radiowych, kliknijcie: DIORA - wikipedia. Powyższe zdjęcie zrobił "Bojurek" w muzeum w Dzierżoniowie na wycieczce z Jadzią w roku 2015. Ja też na tej wycieczce byłam.

Na spotkaniu w Mediatece Mariusz Szczygieł mówił o planowanej książce, która ma opowiadać o locie 756 z kwietnia 1982 roku, kiedy to pracownicy dzierżoniowskiej Diory wraz z rodzinami porwali samolot i wylądowali na berlińskim Tempelhof. Pisarz szuka po całym świecie pasażerów tego lotu. Chce opisać, co teraz oni robią, jak ułożyło się im życie. Bardzo ciekawy pomysł. Mariusz Szczygieł znalazł już pilotów tego samolotu!

Nie wiem, co przeciętny senior pamięta o początkach epoki komputerów w Polsce. Tutaj możecie sobie przypomnieć początki informatyki w Polsce, kliknijcie: J. Madey, M. Sysło, Początki informatyki w Polsce. Na portalu HINT możecie dużo dowiedzieć się o starych komputerach, kliknijcie: HINT - materiały do historii informatyki i techniki cyfrowej w Polsce. Ciekawa jestem, kto z Was kliknie w te linki. Seniorki czy seniorzy?

0 komentarze:

Prześlij komentarz