13 lipca 2016

Czytać każdy może - jeden lepiej, drugi troszkę gorzej

Uważni czytelnicy zapewne pamiętają, że już jakiś czas temu Popowiczanka umieściła na blogu swoje przemyślenia na temat trzech książek. Dwie z nich, czyli "Miłość i Matematyka" Edwarda Frenkla oraz "Gaumardżos!" Marcina Mellera są niezwykle ciekawe i pouczające, a do tego nieco nieszablonowe. Natomiast trzecia książka pt. "Magia Sprzątania" Marie Kondo to praktyczny poradnik dla każdego, kto lubi czystość i porządek. Jeśli przegapiłem jeszcze jakąś relację dotyczącą innych książek, to chętnie doczytam, bo te dwie pierwsze bardzo mi się podobały, a recenzja pierwszej zainspirowała mnie nawet do zakupu.

Jak pewnie część Popowiczanek wie, jestem zapalonym czytelnikiem, czego sam się nie spodziewałem, bo w szkole nie cierpiałem czytać lektur. Dopiero po zdaniu matury zacząłem pochłaniać książki jedna po drugiej i nawet kilka lektur znalazło się na mojej liście czytelniczej np. "Pan Tadeusz", "Kamienie na szaniec", "Mitologia - Jana Parandowskiego" oraz "Boska komedia" i kilka innych pozycji.

W związku z tym, że 63% Polaków nie czyta książek, a 37% rodaków przeczytało w życiu najwyżej jedną książkę*. Postanowiłem zmienić ten stan rzeczy na własną rękę i zapraszam na przegląd literatury. Może podpowiecie mi w komentarzach, jak taki cykl mógłby się nazywać i jakie książki warto tam przedstawić. Wraz z Popowiczanką będziemy przybliżać książki, które znamy oraz chętnie czytamy, ale chętnie damy się namówić na nowe tytuły.

Na dobry początek chciałbym opowiedzieć o bardzo ciekawej książce pt. "Krótka historia czasu" autorstwa Stephena Hawkinga. Może pomyślicie, że to "gruby kaliber" i nie dla każdego, ale prawda jest zupełnie inna. To po części książka o fizyce, biografia, powieść sensacyjna oraz świetna literatura fantasy. Do tego motywem przewodnim jest dążenie ludzkiego umysłu do zrozumienia otaczającego nas świata. Hawking opisuje prawa rządzące wszechświatem w sposób tak jasny i klarowny, że każdy zrozumie, o czym jest mowa, a ilustracje i ciekawe przykłady pozwolą rozwiać wszelkie wątpliwości.

Jeśli ktoś jest zainteresowany nie tylko rozszerzeniem swojej wiedzy z dziedziny nauki (fizyki, matematyki i filozofii) lub po prostu chce poznać historię życia jednego z największych umysłów naszych czasów, to bardzo polecam tę pozycję. Po lekturze można obejrzeć także film o Stephenie Hawkingu pt. "Teoria Wszystkiego" z 2014 roku.

* Stan czytelnictwa w Polsce w roku 2015 - raport przygotowany przez Bibliotekę Narodową na podstawie badań reprezentatywnej grupy respondentów - czytaj raport


Konrad - administrator

0 komentarze:

Prześlij komentarz