05 czerwca 2016

Beata Maciejewska i jej spacerownik wrocławski

W restauracji "Pod Gryfami" w Rynku stowarzyszenie TUiTAM zorganizowało spotkanie z Beatą Maciejewską, historykiem, publicystką, dziennikarką, popularyzatorką historii Wrocławia i Dolnego Śląska, autorką książek i scenariuszy (zobaczcie zdjęcie obok).

Na to spotkanie z Beatą Maciejewską na szczęście zabrała mnie Dana, bo inaczej chyba bym się nie wybrała - upał nie zachęcał do wyjścia z domu. Korzyści odniosłam wiele.

Zwiedziłam podziemne sale restauracji "Pod Gryfami, kliknijcie tutaj: Historia restauracji", bo spotkanie odbyło się w sali chyba dwa piętra pod ziemią:

  • Spotkałam bardzo ciekawych wrocławian, znających i interesujących się zabytkami Wrocławia, w tym mieszkańca Popowic, który zrobił tysiące zdjęć Wrocławia z lotu ptaka. Mam nadzieję, że kiedyś zaprosimy go na spotkanie z członkami naszego stowarzyszenia.
  • No i najważniejsze, poznałam fantastyczną kobietę, Beatę Maciejewską, o ogromnej wiedzy o historii zabytków Wrocławia, zaangażowaną w ich odzyskanie i renowację, otwartą na kontakty z ludźmi. SUPER! Beata Maciejewska zajmuje się też historią Dolnego Śląska. W 2014 roku dostała bardzo prestiżową polsko-niemiecką Nagrodę Kulturalną Śląska, przyznawaną od roku 1993.
Wrażeniami ze spotkania podzieliłam się ze znajomymi. Jestem zaskoczona, że tylu moich znajomych Beatę Maciejewską już zna. Gdzie ja się "uchowałam" do tej pory? O Beacie Maciejewskiej możecie poczytać tutaj (kliknijcie): Beata Maciejewska - wikipedia. Zajrzyjcie koniecznie tutaj (kliknijcie): Beata Maciejewska - Facebook.

W 2015 roku książka Beaty Maciejewskiej "Spacerownik wrocławski 2. Nowe trasy" została uznana za najlepszy przewodnik podczas XXIV Ogólnopolskiego Przeglądu Książki Krajoznawczej i Turystycznej, kliknijcie tutaj: B. Maciejewska, Spacerownik wrocławski. Nowe trasy. Tutaj możecie przeczytać recenzję tej książki, napisaną przez Grzegorza Pietrzaka, kliknijcie: Biblioteka tajemniczego Wrocławia.

Beata Maciejewska opowiadała z wielką pasją o swoich działaniach na rzecz Wrocławia i jego zabytków. Co, jak i dlaczego udało się jej wywalczyć, załatwić, a co nie. Można tego słychać godzinami. Bardzo pouczające i ciekawe opowieści. Wyjątkowa okazja dla takich laików jak ja. Czy znacie kulisy powstania pomnika Chrobrego? Czy wiecie, że ma powstać lista budynków wybudowanych po 1945 roku zasługujących na ochronę dziedzictwa? Które obiekty powinny się na tej liście znaleźć, Waszym zdaniem? Czy słusznie zburzono rzeźnię przy ulicy Legnickiej?

Na spotkaniu było około 35 osób (były zapisy), w tym dużo osób, które Beatę Maciejewską i jej sukcesy znały. Byli też tacy, którzy zwracali jej uwagę na sprawy wymagające interwencji. Jedna z pań bardzo interesowała się Popowicami, brała udział w warsztatach dla lokalnych przewodników po Popowicach. Czy pamiętacie ten wpis: Przewodnicy z okolicy? Cieszyłam się, że trafiłam na prawdziwych miłośników Wrocławia.

W trakcie mojej krótkiej rozmowy z Beatą Maciejewską zarysowała się szansa, że znalazłaby ona czas na spotkanie z seniorkami z naszego stowarzyszenia, mimo że jest osobą bardzo zapracowaną.

Spotkanie z Beatą Maciejewską odbyło się dzięki stowarzyszeniu TUiTAM. Więcej o działalności tego stowarzyszenia możecie poczytać tutaj, kliknijcie tutaj: TUiTAM oraz tutaj: VIAWROCŁAW

0 komentarze:

Prześlij komentarz