08 czerwca 2016

Telefony na kartę przestaną działać

Już niedługo wchodzi w życie tzw. ustawa antyterrorystyczna, która wpłynie na bezpośrednio na używane przez nas telefony, dlatego pomyślałem, że warto napisać, co czeka nas w najbliższej przyszłości.

Zgodnie z nową ustawą w dniu 01 lutego 2017 roku przestaną działać telefony prepaid, czyli popularne telefony komórkowe na kartę. Dlaczego tak się stanie? Bo zabronione będzie posiadanie niezarejestrowanego telefonu. Okazuje się, że takich numerów bez właścicieli (kupionych na stacji benzynowej, w kiosku czy w markecie) jest blisko 90 milionów.

Wydaje mi się, że sieci komórkowe będą miały mnóstwo pracy z poinformowaniem klientów o konieczności rejestracji telefonów i jeszcze więcej pracy będzie wymagało przerobienie tak ogromnej ilości zgłoszeń. Kto za to zapłaci? Na razie nie wiadomo, ale raczej nie użytkownicy, bo żaden operator nie pozwoli sobie na stratę klienta.

Jeżeli nie chcą Państwo, by telefon na kartę został wyłączony, wystarczy wybrać się do najbliższego punktu obsługi klienta i poprosić o dopisanie danych osobowych do swojego numeru telefonu. Jest to usługa darmowa i wymagająca jednego podpisu oraz 15 minut rozmowy z pracownikiem biura.

Uwaga! Podczas procedury rejestracji numeru telefonicznego może dojść do sytuacji, w której pracownik biura obsługi klienta będzie chciał skserować nasz dowód osobisty. Nie powinniśmy się na to godzić i o ile operator nie ma podstawy prawnej np. w regulaminie usług, to nie ma prawa prosić nas o takie ksero. Powinniśmy chronić nasze dane osobowe, bo takie ksero może posłużyć oszustom, a już na pewno nie powinniśmy takich kser wysyłać mailem czy umieszczać w internecie.

Poniżej dwa linki do strony Generalnego Inspektoratu Ochrony Danych Osobowych i do publikacji dr inż. Wacława Iszkowskiego (prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji). Mam nadzieje, że informacje te przydadzą się nie tylko Wam - Popowiczanom, ale także wszystkim czytelnikom bloga.

Pamiętajcie drodzy Seniorzy, że nie musimy rezygnować z telefonu na kartę i nie musimy podpisywać żadnej umowy czasowej. Idźmy więc do biura obsługi klienta tylko w celu rejestracji danych osobowych i nie dajmy się naciągać na pieniądze!

Jeśli ktoś chciałby dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat lub jeśli po lekturze powyższego wpisu pojawiły się jakieś wątpliwości natury technicznej, lub formalnej to zapraszam do kontaktu telefonicznego, lub mailowego.


Mam nadzieję, że powyższy artykuł okaże się przydatny, a moje spostrzeżenia na temat udostępniania swoich danych osobowych przyda się nie tylko podczas rejestrowania telefonów, ale także w wielu innych sytuacjach.

Konrad - administrator

2 komentarze:

  1. Bardzo cenna informacja, dziękuję. Dla nas seniorów taką wiedzę dobrze jest przekazywać w przystępny sposób żeby nikt nas nie naciągał i żebyśmy byli bezpieczni.Media ciągle ostrzegają a i tak wielu seniorów wpada w różne pułapki a później jest kłopot.
    Dbajmy o siebie nawzajem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Halinko masz rację. Wszystkie takie informacje są cenne, zwłaszcza dla nas niekoniecznie obytych z prawem seniorów. Sama mam telefon na kartę i wiem co mam zrobić, żeby mnie nie wyłączyli. Brawka dla Halinki i dla Konradka.
    Dzyń, dzyń dalej będzie działać ☎☎. Uff, całe szczęście��, że nie trzeba będzie tak
    Ania ( podzieliłam się informacją do mojej koleżanki )

    OdpowiedzUsuń